Hållbart flyg – så stimuleras omställningen

Konkreta förslag behövs. Här kommer det.

Sverige ska utveckla ett hållbart och klimatsmart flyg, skriver moderaternas Maria Stockhaus och Saila Quicklund i JT – utan att ge några konkreta exempel på hur den klimatdrivna omställningen ska stimuleras nationellt. Här är hur!

Moderaterrna har rätt i att flygskatten saknar koppling till flygets faktiska klimatpåverkan; den som tar elflyget betalar precis lika mycket som den som flyger 100% fossilt – men att bara ta bort den ökar enligt regeringens egna siffror flygets klimatpåverkan med ca 175 000 ton koldioxidekvivalenter per år. Detta i en tid då Sverige redan har svårt att nå våra egna klimatmål och EU:s krav på oss, och då alltmer skrämmande värmerekord avlöser varann. 

Därför är det oerhört angeläget att säkra att moderaternas ambitioner om ett klimatbättre flyg förverkligas skyndsamt. De presenterar inga konkreta förslag på hur det ska gå till – men det gör vi:

För det första: inför bonus-malus för flyg. Flygplan som startar och landar på Arlanda och Landvetter betalar mindre om de har låga utsläpp, mer om de har höga, och får särskild rabatt om de flyger på hållbara bränslen. Systemet bör utvecklas till att gälla allt flyg, och nivåerna sättas så att omställningen verkligen stimuleras. 

För det andra: Stimulera elflyg och annan innovation. Stockhaus skriver om den ”påbörjade elektrifieringen av flyget”, som förstås är mycket positiv men behöver tydligare stimulans för att kunna bli en betydande del av marknaden. Då kan Sverige bli en ledande aktör inom elflyg, laddning av flyg samt elektro- och biobränslen för flyget. Regeringen bör stötta detta genom utvecklade finansieringsmekanismer som Industriklivet – tvärtemot de signaler som ges i regeringens Klimathandlingsplan. 

För det tredje: Ställ klimatkrav på flygplatser. ”stödet till kommunala flygplatser har fördubblats”, skriver Stockhaus. Det sker utifrån en utredning, ledd av Moderaternas tidigare finansmarknadsminister Peter Norman som föreslog att flygplatsstöd kopplas till en påskyndad omställning till fossilfritt flyg – vilket regeringen förstås bör ställa krav på. 

För det fjärde: Se till att myndigheter flyger grönt. Statliga Swedavia erbjuder sen flera år myndigheter förnybart bränsle för sina flygresor, vilket alltför få gör. ”Det är ingen tvekan om att flyget ska ställa om, men det går att göra samtidigt som vi flyger”, skriver Stockhaus – dags då att kräva att statliga myndigheter flyger på biobränsle nu och el när det blir möjligt. 

Sist men inte minst: Gynna inte ensidig flyget. När regeringen nu ensidigt sänker priset på flygbiljetten, undrar förstås medborgarna vad man får om man tar tåget, cyklar eller jobbar distans. Flyget har också fått en dryg miljard för att täcka det ackumulerade underskottet efter pandemin, medan andra färdslag som också dras med stora underskott inte fått någon liknande stimulans. Här ser vi fram emot en likabehandling av färdslagen, med utgångspunkt i klimatmålen och andra mål som Sverige ska nå.

”Nu bygger vi Sverige rikare och tryggare”, avslutar moderaterna Stockhaus och Quicklund. En ökad trygghet att klimatmålen nås och en ökad rikedom av att alla kan ta sig till och från jobbet är viktiga komponenter i detta.

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Powered by Labrador CMS