Gunnholt satte fingret på problemet

Politiska debatter har blivit en form av tävling.

I sin ledare i JT den 1 dec skriver Simon Gunnholt om hur SR/SVT m.fl. medier fungerar i dag och jag tycker att hans ledare är klockren. SVT gör allt för att likna en reklamkanal, tänk på alla dessa trailers om kommande program! Man är ju så hundless på dessa när programmet väl visas om en månad eller två, så jag avstår oftast från att se programmet.

Alla sportsändningar hackar de ner i bitar där rutan delas i två delar och i ena delen ska någon deltagares eller ledares kommentarer, som de avgett före tävlingen, visas. Dessutom förekommer ofta tidvisning (ex. skidtävlingar) vars siffror blir för små att läsa när bilden är delad i två. Varför ska de hålla på så här, jag har inte träffat någon som gillar det och ungdomar skyr SVT.

Och som ledaren också tar fasta på: Varför ska all underhållning i tv vara tävling och dessutom i en form där deltagarna ska slås ut en efter en?

Och politiska debatter blir också en form av tävling. Oftast skriker politikerna i mun på varandra och SVT:s "fantastiska" källkontroll får inte vara med vid dessa debatter. Och precis som Gunnholt skriver så är första rubriken efter en debatt just: "Vem vann debatten?".

Sociala medier går inte att lita på och Valmyndigheten fick inte lägga upp tider för vallokaler på Facebook m.fl. sociala medier. Och då undrar jag – vad har Valmyndigheten där att göra? Röstkort och tider samt lokal ska skickas ut på papper och inget annat. Ett val och politik är för viktigt för att fladdras bort på Facebook m.fl.

Instämmer i den kloka texten 

Bertil Andersson, Hede

Powered by Labrador CMS