Regeringen agerar mot de orimliga bränslepriserna oppositionen drivit på!

Det är djupt provocerande att kritik nu kommer från samma vänsterpolitiker som bär ansvaret för Sveriges höga bränsleskatter och extrema reduktionsplikt.

De allra flesta som kör bil har nog reagerat på prisökningarna vid macken när vardagen närmar sig igen efter semestertider. Oljepriset är just nu extremt högt, inte minst till följd av Rysslands invasion av Ukraina. Muharrem Demirok (C) påstår däremot att bränslet nu är rekorddyrt, det stämmer inte. Under förra våren när S styrde med stöd från C toppade dieselpriset på hela 28 kronor och bensinen på 24 kronor.

Det är djupt provocerande att kritik nu kommer från samma vänsterpolitiker som bär ansvaret för Sveriges höga bränsleskatter och extrema reduktionsplikt. Om oppositionen hade fått bestämma hade det blivit en betydligt dyrare och dystrare utveckling för landets bilägare. Det var den socialdemokratiska regeringen med hjälp av C som såg till att Sverige fick världens dyraste diesel och ett av världens högsta bensinpriser.

Dagens höga bränslepriser beror dock inte bara på höga skatter, det finns fler anledningar. Bland annat att Saudiarabien och Ryssland begränsar oljeproduktionen för att driva upp priserna. I kombination med rekordhög efterfrågan i världen, delvis på grund av Rysslands invasion av Ukraina, blir oljan mycket dyr. Samtidigt handlas olja i dollar, och eftersom den svenska kronan fallit till rekordlåga nivåer efter Socialdemokraternas åtta år vid makten blir den extra dyr just i Sverige. Som kronan på verket gör S, C, MP och V:s extrema reduktionsplikt dieseln flera kronor dyrare än i andra länder.

För att hantera detta har regeringen och SD sänkt bränsleskatten. Om vi inte hade gjort det hade priserna nu varit ännu högre. Flera vänsterpolitiker försöker bluffa och påstå att bränslepriserna inte påverkas om bränsleskatterna höjs. Det är felaktigt. Om vänstern hade tillåtits höja skatten med 3-4 kronor hade priset ökat precis lika mycket, oavsett vad bränslepriset idag ligger på, och på samma sätt har regeringen och SD:s skattesänkningar sänkt bränslepriserna. Regeringen och SD utesluter inte heller att ytterligare sänka bränsleskatten i framtiden.

Vidare sänks reduktionsplikten kraftigt vid årsskiftet. Det kommer att driva ner dieselpriset rejält, men även bensinen kommer att bli billigare. Den förra Socialdemokratiska regeringen och dess stödpartier ville i stället fortsätta höja reduktionsplikten, trots att Sverige redan hade världens högsta dieselpris. När samma vänsterpolitiker nu ropar löftesbrott för att det tar tid att avveckla deras extrema bränsleexperiment är det lätt att bli förundrad. Regeringen genomför denna avveckling så fort det är möjligt. Till vintern sänks priset därför med flera kronor litern. Det kommer göra stor skillnad i människors plånböcker.

Sverige kan inte påverka oljepriset på världsmarknaden, men vi kan påverka vad bränslet kostar på bensinstationer runt om i landet. Regeringen har redan sänkt skatten på bensin och diesel, stoppat ytterligare höjningar av reduktionsplikten och snart sänks den även kraftigt. Det kommer att trycka ner bränslepriserna med flera kronor. Att vänstern nu för en kampanj för att hävda motsatsen är helt obegripligt.

Saila Quicklund Riksdagsledamot (M) Jämtlands län

Edward Riedl (M)

Ordförande i finansutskottet

Powered by Labrador CMS