Östersunds VA-plan hotar bostadsbyggandet
Östersunds VA-taxa riskerar att slå undan benen för fastighetsägare och bostadsbyggandet.
Östersund är en kommun med stora ambitioner. Företag växer, etableringar är på gång, och framtidens kompetensförsörjning kräver inflyttning. För att detta ska lyckas krävs det att fler bostäder byggs eller blir tillgängliga. Därför är det oroande att kommunen i sin VA-planering nu lägger fram en modell som riskerar att bli ett allvarligt hinder för just det bostadsbyggande kommunen själv vill främja.
Förslaget innebär att kostnaderna för VA i nya områden till stor del vältras över på den enskilde fastighetsägaren – och därmed i förlängningen på de boende. Det innebär i praktiken att flerfamiljshus, som är en kostnadseffektiv och klimatsmart boendeform, straffas. Fastighetsägare som bygger hyresrätter, och därmed möjliggör bostäder för Östersunds nya invånare, riskerar att stå med höga VA-kostnader.
Vi förstår att investeringarna i VA-nätet är nödvändiga. Men hur man väljer att fördela dessa kostnader är en politisk fråga. Det är fullt möjligt att hitta modeller som både är transparenta, förutsägbara och rättvisa – utan att äventyra kommunens ekonomi.
I andra delar av Sverige ser vi hur detta kan göras bättre:
- Växjö kommun har jobbat långsiktigt med sin VA-planering och varit tydliga med hur investeringar påverkar taxor över tid. Genom att kommunicera öppet och visa sambanden bygger man förtroende och acceptans.
- Norrtälje kommun har inrättat ett särskilt VA-råd där fastighetsägare, byggbolag och andra intressenter kan delta i planeringen. Det har lett till bättre prioriteringar och ökad förståelse för både behov och begränsningar.
- Örebro kommun har infört en taxedialog vid större förändringar och tagit fram konsekvensanalyser som visar hur olika fastighetstyper påverkas. Det gör det lättare för både invånare och företag att förutse kostnader och planera investeringar.
- Halmstads kommun använder digitala verktyg där fastighetsägare själva kan simulera taxeförändringar. Det skapar transparens och bygger kunskap om vad VA-investeringar faktiskt kostar – och varför.
Fastighetsägare i Östersund är en viktig del av lösningen för att få fram de bostäder som kommunen så desperat behöver. Men i den modell som nu föreslås hamnar vi i skottlinjen – mellan kommunens investeringsbehov och hyresgästens betalningsförmåga. Hyror kan inte höjas hur som helst. Det är inte rimligt att vi som bygger och äger flerfamiljshus ska bära en oproportionerlig del av kostnaden för det kommunala VA-arbetet.
Vi uppmanar Östersunds kommun att bjuda in till dialog. Vi vill – precis som kommunen – se ett Östersund som växer och utvecklas. Men det kräver att spelreglerna är tydliga, långsiktiga och rättvisa.
Låt oss samarbeta. Bygg Östersund – tillsammans.
Daniel Wangerud | Näringspolitiskt ansvarig Jämtland & Västernorrland