KRÖNIKA

Företrädare för deltagande städer med kontraktet i handen. Foto: Fredrik Persson.

Klimatkontraktet som förändrar Östersund

Östersund ska bli en klimatneutral stad. Vi snackar inte visioner utan skrivna kontrakt. Det är dags att någon förtydligar vad det faktiskt innebär.

Publicerad Senast uppdaterad

Det här är en krönika

Åsikter och ställningstaganden är skribentens.

För en tid sedan publicerade vi en insändare där avsändaren hävdade att kommunens luftmätningar har politiska syften.

Det gick inte hem i kommunhuset.

En kommunikatör fick uppdraget att förmedla missnöjet (av vem framgick inte).

Man ifrågasatte varför vi överhuvudtaget hade publicerat insändaren. 

Men det här ska inte handla om kommunens inställning till media.

Jag tillhör inte dem som misstänker att mätningarna har manipulerats. Det vore att tro på tok för lite om kommunens tjänstemän. 

Fakta är däremot att Östersunds kommun har åtagit sig att "gå före i klimatomställningen" och där luftkvaliteten är en av punkterna.

Innan årsskiftet tecknade kommunen ett klimatkontrakt med ett gäng statliga myndigheter och  Viable Cities.

Det har säkerligen gått förbi många och det är inte konstigt.

Trots sin betydelse har Viable Cities fått begränsad medial uppmärksamhet.

Så här presenterar de sig:

"Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram med missionen Klimatneutrala städer 2030 med ett gott liv för alla inom planetens gränser". 

Viable Cities hämtar sin legitimitet från FN-avtalet Agenda 2030 – ett avtal kommunen också arbetar för att uppfylla och vars mål kommunen beskriver i svepande ordalag:

"Ett demokratiskt, socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Östersund är den gemensamma, grundläggande visionen för Östersunds utveckling och utgångspunkten för det långsiktiga politiska arbetet"

Viable Cities vill arbeta lite snabbare, lite mer konkret och där deltagande städer har EU-finansiering att hämta.

Det är också så tacksamt att det är ganska tydligt specificerat vad som ingår i avtalet, bland annat att:

• De fossila koldioxidutsläppen ska minska med 100 procent till år 2030 i Östersunds kommun som geografiskt område. 

•  Energianvändningen ska minska med 40 procent till år 2030 i Östersunds kommun som geografiskt område.

• Färdmedelsfördelningen i Östersunds tätort ska vara 40 procent bil, 20 procent kollektivtrafik och 40 procent aktiva transporter, cykel och gång, år 2030. 

• Östersunds kommun ska vara klimatpositiv till år 2040 i kommunen som geografiskt område.

• Östersunds kommun ska verka för att hushållens konsumtionsbaserade utsläpp halveras till 2030 och uppgår till högst 1 ton koldioxidekvivalenter per person och år 2050.

För den som undrar kan jag berätta att färdmedelsfördelningen i stadstrafiken idag är 66 procent bil, 17,5 procent gång/cykel och 16 procent kollektivtrafik. 

Det är alltså en ganska stor omställning som väntar, och vi ser effekterna redan nu när kommunen försvårar för biltrafik i centrum. 

Intressant att notera är också att kommunen ska se till så att invånarna hakar på det globala projektet. Gäller här piska eller morot? 

Det återstår att se.

Nu går det att ägna ett yrkesliv åt att snickra fram ambitiösa klimatmål utan att det behöver betyda något. Fråga valfritt storföretag.

Men här handlar det om faktiska avtal som kommunen åtagit sig att följa, och som redan får märkbara konsekvenser i vardagen för östersundsborna.

Vad kommer det att kosta att följa punkterna i avtalet? Vad kommer det att innebära för handeln i city att ta bort biltrafiken? 

Vi saknar svar på många frågor. 

För politiker som vill vinna val är det inga tacksamma frågor att svara på. 

Powered by Labrador CMS