Diana på Göta kanal i Motala där bygget startade.

Transportled i Jämtland kunde blivit lika känd som Göta kanal

LÄNET (JT) Tänk om satsningen på transportleden genom Jämtland mellan vårt östra och västra hav blivit lyckad. Skulle den då kunnat bli lika populär som Sveriges längsta dike Göta kanal?

Publicerad

Landssekreterare Thomée lät sig inspireras av kanalprojekt som Göta Kanal och Suezkanalen då han föreslog en kommunikationsled från Bottenhavet till Norska havet. Han ansåg att Jämtland skulle dra fördel av en tvärförbindelse genom land och sjöar som kunde förse Jämtland med varor.

Sjöarna var Revsundssjön, Storsjön, Liten, Kallsjön, och Anjan och därefter vidare till Levanger. År 1857 sa Jämtlands landsjämnadsting ja till idén och ett bolag bildades. År 1863 stod leden klar med bryggor, magasin, ångbåtar och vägar mellan sjöarna. Redan 1867 gick bolaget i konkurs och ingen tog det vidare då ett nytt effektivare transportsätt var på gång nämligen järnvägen.

Det som blev kvar var ångbåtstrafiken
och ett 20-tal handelsföreningar som etablerades tack vare projektet.

Prenumerera på Jämtlands Tidning

Fortsätt läsa artikeln...

Prenumerera och få obegränsad tillgång till alla artiklar och e-tidningen – nyheter nära dig, varje dag.

🗞️
Allt innehåll
Obegränsad läsning på webben.
📲
E-tidningen
Läs varje utgivningsdag, var du än är.
📍
Lokalt fokus
Nyheter som berör dig och din vardag.
Är du redan prenumerant?

Digitalt 1 månad

69 kr / månad
Köp nu
Mest populär

Digitalt 3 månader

149 kr / 3 månader
Köp nu

Betalning via kort. Genom köpet godkänner du våra användarvillkor och integritetspolicy.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna.

Powered by Labrador CMS