Historiskt dåligt beslut

 Att riksdagen nu har röstat bort det kommunala vetot mot uranbrytning är ett historiskt dåligt beslut. 

Kommuner som påverkas direkt av gruvverksamheten måste ha möjlighet att säga nej till verksamheter som riskerar att få permanenta konsekvenser för deras invånare och miljö. Lokal demokrati är inte ett hinder för utveckling, det är ett skydd för människor, natur och framtida generationer.

Att först ta bort ett fungerande skydd och sedan hänvisa till ett framtida, oklart skydd är inte ett ansvarsfullt sätt att fatta beslut. Det vetot finns inte på plats idag, och det finns inga garantier för att det faktiskt blir verklighet.

Det är anmärkningsvärt att riksdagen fattar det här beslutet innan den utlovade utredningen ens har tillsatts. Nu tar man bort vetot först och lovar att eventuellt återkomma med ett annat skydd senare. Det är fel ordning och skapar stor osäkerhet för berörda kommuner.

Miljöpartiet är emot uranbrytning i Sverige. Sveriges största uranfyndigheter finns i alunskiffer, där brytning innebär mycket stora risker för natur, vatten och jordbruksmark. Uranhalterna i svenska fyndigheter är dessutom låga, vilket innebär enorma dagbrott och mycket stora mängder gruvavfall.


Ska människor kunna känna trygghet i att deras dricksvatten, jordbruksmark och närmiljö skyddas? Eller ska staten kunna köra över kommuner och lokalsamhällen trots omfattande oro och motstånd?

Vi står på de berörda kommunernas sida och anser att uranbrytning inte hör hemma i Sverige.

Katrin Wissing, partisekreterare Miljöpartiet och riksdagskandidat

Powered by Labrador CMS