LEDARE

Frys ihjäl – det är enda alternativet

För ni kan ändå inte elda. 

I skrivande stund lyssnar jag på radion. Där konstateras att det eldas mer när det är kallt. 

Och då inträffar också fler bränder! 

Nääää, kan det verkligen vara så? 

En sotare konstaterar också hur folk eldat fel och berättar hur man ska göra! 

Nu känns radion vara lite efter med tanke på att under natten har temperaturen i Östersund gått från -21 till 0. 

Under de veckor det varit kallt har medierna varit fyllda av det enorma att Sverige med en stor del av landet ovan Polcirkeln har haft rekordkyla! 

Gäsp, själv kommer jag ihåg år när det gick månader då det aldrig var varmare än -20. 

Ja, faktiskt veckor när det var -30-40 grader varje dag. 

Det märkliga då var att jag inte har något minne av att tågen inte gick för att det var kallt? 

Bilarna hade inga större problem att starta och gå om man hade motorvärmare. 

Och hade de väl startat så gick dom! 

Vägarna var dessutom skottade när det snöat. 

Och hade man en cykel stod den parkerad i garaget till våren kom. 

Kommer ihåg när en granne skulle dra i gång en Duett jag har med sin traktor. Duetten hade stått i en månad och det hade varit 15 – 20 minusgrader varje dag. 

Efter någon kilometer stannade han och undrade om det var någon mening fortsätta. 

Nu är det nära sa jag, nu har hjulen börjat röra på sig! Och mycket riktigt small den i gång! 

Det var bättre förr. 

Då gick tågen när det var kallt! 

Folk förstod att man skulle klä på sig när det var kallt utan att först behöva se ett inslag om detta i nyheterna eller i tidningen. 

Hade bilen startat gick den. Den stannade inte plötsligt med lysande motorlampa och ilsket plingande från istäckta sensorer. 

De gångna helgerna har igen visat på hur illa våra myndigheter funkar när det krisar ihop sig. 

Samma myndigheter som ska kliva fram och se till att samhället fungerar i händelse av krig eller kris klarar inte av lite snö och kyla. 

Trafikverket liksom flera andra myndigheter stod helt handfallna när snö och blåst ledde till att E22 blockerades och en milslång kö med över 1000 fordon bildades. 

Fordon som i många fall inte kunde evakueras förrän efter nästan ett dygn. 

Som vanligt har ingen gjort fel. Möjligen kan det vara problem med samverkan mellan Trafikverket, räddningstjänsten, polisen och Länsstyrelsen. 

Se då till att samverkan fungerar i fortsättningen! 

Och tills detta inträffar! 

Gör som jag, ha extrajacka, tröja och filt med i bilen. Vatten och värmeljus. 

Snöskyffel, bogserlina och ficklampa! 

Mössa på och sälpäls. 

Hemmabackup, vedspis och fotogenlampor! 

För övrigt kan det konstateras att både extrema snömängder och extrema temperaturväxlingar är en del i klimatförändringarna. 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS