
Destinationerna och kommunen i Härjedalen går samman för att värna fjällmiljön
HÄRJEDALEN (JT) Besöksnäringen och Härjedalens kommun samlar sig inför en väntad invasion av turister i sommar, för andra sommaren i rad. Nu drar man igång ett gemensamt projekt för att informera om hur man bör bete sig i skog, mark och inte minst på fjället.
– Vi anar att det kommer ännu fler turister i sommar. Men det är svårt att jämföra i förväg. Veckorna 27 till 32 blir det mycket folk i Härjedalsfjällen det vet vi. Vi laddar för en intensiv sommar och det är många matställen och kaffer som är igång i sommar som inte hade öppet i fjol, berättar Anna Hansson VD för Destination Vemdalen.
Vad kan detta leda till?
– Detta är en break trough, vilket leder till att vår året runt produkt blir starkare och på sikt blir det än mera attraktivt att leva och bo i Härjedalen, menar Anna.
I en gemensam kommunikationskampanj har fjälldestinationerna och Härjedalens Kommun skapat ett upprop, bestående av ett digitalt löfte som signeras på hemsidan fjällenforever.se. – Detta är en lokal kampanj som vi gärna ser sprider sig längs hela fjällkedjan och till våra grannar i väster, säger Anna Hansson. De som går samman är Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen och Härjedalens kommun som tillsammans har vi lagt in 150 000 kr till kampanjens olika informationskanaler, den egna hemsidan och skräppåsar som ska delas ut för att uppmuntra till att alla tar hem sitt och andras skräp efter en tur till fjälls. – Folk har dessutom inte koll på hur man uträttar sina behov i naturen och det börjar bli rätt skitigt här och var, säger hon vitsigt.
I Jämtland finns flera avlysta områden, finns det något liknande ställe i Härjedalen. – Inte vad jag känner till, men på sina håll börjar det vara rätt slitet. Destination Vemdalen har fått tre miljoner till upprustning av befintliga leder och långsiktig drift och underhåll, under två år kommer vi att jobba med det, nämner Anna. – Tillsammans bär vi ett stort ansvar för fjällen och dess framtid, samtidigt vill vi uppmuntra till fler besökare. Med kampanjen Fjällen forever har vi undvikit pekpinnar och avser istället att informera gästen om hur den ska bete sig hållbart på fjället, säger Anna Hansson, VD Destination Vemdalen.