Östersunds kommun får kraftig kritik för hur de sköter upphandlingarna. Foto: Sverker Berggren/Östersunds kommun.

VD på byggfirma rasar mot kommunen

ÖSTERSUND (JT) Marcus Olovsson, VD på INAB riktar skarp kritik mot Östersunds kommun.
– Vi lokala entreprenadfirmor ges inte chansen att svara på anbud i offentliga upphandlingar.

Publicerad Senast uppdaterad
Marcus Olovsson, VD och ägare av INAB.

Den 26 juni rapporterade Jämtlands Tidning om att Östersunds kommuns upphandlingar har fått lägst betyg i landet, enligt en undersökning gjord av SKL. Gustaf Danielsson, chef på Upphandlingsenheten berättade att han ville se att fler upphandlingar gick via dem, för att säkerställa en hög kvalité. Det här är någonting som Marcus Olovsson, VD och ägare av INAB håller med om. 

INAB står för Industrianläggningar i Norrland AB och är ett familjeföretag inom byggbranchen, som startade 1978. De har sitt huvudkontor i Ås, Krokoms kommun. Olovsson tillsammans med branchkollegor, menar att länets byggföretag har stora bekymmer med Krokoms och Östersunds kommun. Detta då de inte ges möjlighet att ta del av och besvara offentliga upphandlingar. 

– Det är väldigt få upphandlingar av exempelvis förskolor, som läggs ut offentligt, och kan därmed inte besvaras, berättar han. 

Enligt Östersunds kommuns hemsida köper de varor, tjänster och byggentreprenader för cirka 900 miljoner kronor varje år. Olovsson förklarar att kommunen har anlitat en enskild aktör i de stora projekten, genom ett partneravtal. Han beskriver att detta gör det smidigt för kommunen, men att det höjer de totala kostnaderna, då samarbetspartnern inte konkurrensutsätts genom offentliga upphandlingar. 

Den entreprenad som tilldelas många av projekten, har sitt huvudkontor i Stockholm. Enligt Olovsson anlitar de ofta underleverantörer från Östeuropa, vilket gör att mycket av pengarna försvinner ut från länet. Han anser att det går emot kommunens mål om att växa och öka antal invånare. 

Enligt Östersunds kommun är målet att nå 75 000 invånare till år 2040. I den plan som antagits för 2025 och 2026 beskrivs synen på den växande kommunen som följande: En växande kommun för med sig arbetstillfällen, nya invånare och skatteintäkter som garanterar en välfärd av högsta kvalité. 

Olovsson ställer sig frågan: Hur mycket pengar blir egentligen kvar i kommunen?

VD:n säger att han tillsammans med branchkollegor har haft en rad möten med kommunen under de senaste fem åren, angående upphandlingar. Trots detta syns ingen förändring.

– Jag har upplevt det som att vi har blivit förstådda och fått medhåll. Men därefter har det inte skett någon förändring. Det är fortfarande samma system för upphandlingar, vilket skadar våra bolag, säger han.

Det ekonomiska läget har slagit hårt mot branchen. Olovsson berättar att det i vanliga fall brukar vara kommunala projekt som lokala bolag kan förlita sig på i tider som dessa. 

– Vi är många i branchen som hade velat tagit del av upphandlingarna och åtminstone fått chansen att räkna på projekten. I det här läget är det många som inte har någonting att göra och personal behöver sägas upp.

Han förklarar att INAB har sluppit säga upp personal, men att de flesta andra länsbolagen har behövt göra det. 

— Jag vill inte att kommunerna ska favorisera lokala aktörer, men de bör åtminstone ge oss chansen att lägga anbud. 

JT söker Östersunds kommun för kommentarer.

Powered by Labrador CMS