LEDARE

Bisarrt med bagage – eller onödiga transporter

Hur mycket gods åker runt i vårt land helt i onödan?

Förra måndagen anlände jag med äldsta sonen till Östersund-Åre Flygplats med SAS från Stockholm. 

Vi hade varit i Ostrava på hockey-VM och sett Sverige-USA och Sverige-Polen. 

En resa som förflutit helt smärtfritt fram till stunden vi stod vid bagagebandet på Frösön. 

För det stannade utan att vi fått bagaget.

Och det var inte bara vi utan halva planet var utan. 

Vi var säkert ett 30-tal som fick ställa oss och fylla i blankett. 

Morgonen efter ringde jag ut till flyget och fick besked att väskan kommit och lämnats till Bring Express för utkörning. 

På tisdag eftermiddag får sonen sin väska till sin adress på Frösön. 

Jag får ett sms att min väska är på väg följt av ett sms att jag kan glömma det tidigare sms:et. 

På onsdag morgon börjar jag ringa Bring, och efter det vanliga knapptryckandet och val av ditt och datt……du har nummer 13 i kön. 

Kommer fram och nej du ska inte prata med mig utan med någon annan, blir bortkopplad. Nu har jag ägnat någon timme åt detta så skam den som ger sig, ringer igen. 

Kommer till någon som inget vet men som ska ta reda på och ringa tillbaka. 

Ringer inte tillbaka. 

Strax efter lunch åker jag personligen till den lastbilscentral Bring har i Torvalla. 

Där träffar jag en trevlig och service minded dam, Maria som ringer några samtal och meddelar mig att min väska är på väg till JÖNKÖPING! 

Det eftersom Bring Express bara kör ut till vissa postnummerområden och Hallen är inte ett av dessa. 

Då övergår väskan till Bring Parcel och måste då till deras central i Jönköping innan den går tillbaka för utleverans i Månsåsen. 

Fast dit kör man bara på torsdagar så det innebär att väskan som försvann på flyget den 13 maj skulle levereras hem den 23 maj! 

Bagaget ankom 02.22 torsdag natt till Jönköping.

Nu blev det inte så utan när väskan kom till Torvalla efter resan till Jönköping får jag ett sms från Maria om att jag kan hämta den. 

Vilket jag gjorde på fredag förmiddag. Maria hade för säkerhets skull tagit in den på kontoret så den inte skulle åka till Järpen! 

Om väskan försvann brukade taxi köra ut den tidigare. 

Nu har naturligtvis SAS gjort en central upphandling med Bring. 

Dock utan att inse vilka konsekvenser det kan få i vissa fall. 

För jag är naturligtvis inte den ende som bor i ett postnummerområde som Bring Express inte kör ut till. 

Och sedan kan man undra hur SAS kan slarva bort bagaget för så många passagerare från Stockholm på samma gång? 

Den bisarra bagagehistorien pekar också på bristerna i det system vi byggt upp med stora centraler som gods ska passera genom. Miljövänligt? Säkert i händelse av kris eller krig? Inte alls! 

Och frågan jag ställer mig är hur mycket gods åker runt i vårt land helt i onödan? 

 

 

 

Powered by Labrador CMS