Vem bestämmer i Krokom?
Rektor på Nyhedens skola har meddelat sin personal att grundskolan i kommunen beslutat om att förbjuda kulturskolans verksamhet under skoltid, för att stärka likvärdigheten i kommunen. Hon anser att om inte alla barn har råd att spela ett instrument så ska inga barn få spela.
Då kan man fundera på varför rektorn varje läsår låter ett antal elever få ledigt från skolan för att åka på utlandsresor, när inte alla barn har råd att göra det.
Jag bor inte själv kvar i Krokom, men två av mina tre barn går kvar i skolor i kommunen. Alla mina tre barn har deltagit i kulturskolans verksamhet, både den som är avgiftsbelagd och den som är avgiftsfri.
Frågan är om rektorn överhuvudtaget känner till att kulturskolan också har kurser som är öppna för alla barn och som är helt kostnadsfria. Min yngsta dotter har fått en ny fantastisk kompis från Eritrea, tack vare multikulti-kursen som anordnades av kulturskolan, och som var helt gratis!
Min äldsta dotter har i perioder mått mycket dåligt, och var under en tid i riskzonen för att bli hemmasittare. Tack vare en mycket peppande lärare på kulturskolan, som varsamt kunde möta henne en kort stund i veckan i det som hon älskar att göra, utan krav och bedömning, så klarade hon sig igenom högstadiet på Nyheden.
Tidigare har föräldrar fått höra ibland att barn inte ska få spela under skoltid, eftersom de då förlorar så mycket undervisningstid så att det kan påverka deras resultat. Min son har spelat ett instrument under skoltid i flera år, oftast på raster men ibland har han också fått gå ifrån lektioner en kort stund.
Om man spelar på lektionstid under ett helt läsår, blir det sammanlagt ca 7 timmar. Kanske är det just dessa timmar som har gjort att min son har orkat hålla fokus under övrig undervisning.
Kulturskolan är viktig, särskilt i en glesbygdskommun som Krokom, och beslut om kulturskolans verksamhet bör väl komma från våra folkvalda politiker – inte rektorerna!
EA