Sveriges framtid som kunskapsnation står på spel
Jämtlands skolpolitiker behöver tydligt signalera för Sveriges Kommuner och Regioner att den inslagna kursen inte är värdig en kunskapsnation som Sverige.
Tänk om arbetsgivarna kunde se och vilja ta ansvar för den utsatta arbetsmiljö och arbetsbelastning som lärarna möter varje dag?
Tänk om vi kunde kroka arm för Sveriges bästa? När detta sker, då kan vi på riktigt börja förändra skolan till det bättre. I den kommunala avtalsrörelsen har Sveriges Lärare mycket svårt att nå en överenskommelse med vår kommunala motpart.
Vi har sagt nej till de bud som lämnats och nu kommer medlare kallas in.
Fler rapporter visar att lärare flyr yrket och byter bana. Inga avtal det senaste decenniet har lyckats vända trenden, vilket byggt upp frustration i medlemskåren.
Den enskilt viktigaste frågan för lärarna i avtalsrörelsen är därför regleringar av undervisningstid och tid till för- och efterarbete.
Medan andra förbund har yrkat på olika typer av förkortningar av arbetstid har vår främsta fråga handlat om att vi vill få rimliga förutsättningar att utföra vårt arbete. Vi kräver således endast uthärdliga arbetsvillkor för våra medlemmar.
När vi undersöker våra medlemmars arbetsmiljö finner vi att 53 procent av grundskollärarna har extremt eller mycket hög arbetsbelastning.
När vi jämför med de kollegor som anser att deras arbetsbelastning är lagom, finner vi att den förra gruppen undervisar 56 timmar mer per år än den senare gruppen. Detta är en stor skillnad i undervisningstid lärare emellan.
I årets avtalsrörelse har vi fått stöd i ett antal statliga utredningar som går helt i linje med våra yrkanden.
Men vår kommunala motpart SKR har inte velat ge vika kring regleringar av vare sig undervisningstid eller tid för att freda planering av vårt kärnuppdrag, nämligen undervisning.
Vi vädjar nu till våra politiker med uppdrag inom skolans område: vi behöver en motpart som värnar vår arbetssituation och som är intresserade av att skapa rimliga förutsättningar för lärande i Sveriges skolor.
Varför vill inte SKR samarbeta och gå oss tillmötes? Tillsammans skulle vi kunna lösa många av skolans och samhällets problem. Hela Sveriges framtid som kunskapsnation står på spel.
Sandra Ylikangas, ordförande Sveriges Lärare Bergs lokalförening Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare