Strömsunds kommun får hjälpa många ekonomiskt trängda medborgare.
Arkivbild.
Många söker hjälp med skuldrådgivning i Strömsund
STRÖMSUND (JT) De ekonomiska problemen i inflationstider ökar, något som också de två budget- och skuldrådgivarna i Strömsunds kommun märker av.
Varje vecka knackar det på dörren i kommunhuset och människor vill ha hjälp. Konsumentverket har i dagarna presenterat en kartläggning av handläggningstiderna. Östersund har längst väntetid med åtta veckor medan Strömsund klarar sig inom den stipulerade tiden med tre veckors väntan.
– I dagens samhälle är det svårt att få ekonomin att gå ihop, och det kommer fler människor till oss och vill ha hjälp. Det kan handla om att få hjälp med budgetering, att göra avbetalningsplaner, skuldsanering, kontakter med inkassobolag eller kronofogden, säger Charlotte Granbom, budget- och skuldrådgivare.
Budget- och skuldrådgivning är en lagstadgad verksamhet för Sveriges kommuner och hur mycket tid som kommunerna lägger på budget-skuldrådgivning varierar. Konsumentverkets kartläggning visar att kommuner med hög andel skuldsatta invånare ger mindre rådgivningstid.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu