LEDARE

Strömsund behöver en näringslivschef – inte en pajas på Facebook

Det som kommer fram här är skämskudden!

Jag tittar på en video på Facebook (se nedan). Kontot tillhör näringslivsenheten i Strömsund. 

Det är den nya näringslivschefen Patrik Jemteborn som gjort den för att lyfta en tävling som man får anmäla sig till mellan 14 februari och 23 mars. 

De barn som föds i kommunen mellan 14 oktober och 23 november utlovas få en årsförbrukning av blöjor. 

Ett vällovligt syfte, naturligtvis! 

Men problemet är väl att när man har sett videon i fråga kommer den delen i bakgrunden. 

Det som kommer fram här är skämskudden! 

Att vissa politiker i både Strömsund och andra håll i länet framstår som byfånar i sina framträdanden är inte mycket att göra åt. 

Att tjänstemän gör det är betydligt allvarligare! Det man inser efter att ha sett detta epos är att näringslivschefen i Strömsund Patrik Jemteborn är en man helt utan självinsikt. 

Strömsund är en kommun som tagit flera mycket hårda smällar. 

Attacuskonkursen förra året blev en riktig käftsmäll där över 200 miste sina arbeten i Strömsund och Hammerdal. 

Det fick naturligtvis även följdeffekter för mängder av andra företag i kommunen som levererat eller gjort arbeten till Attacus. 

Det finns med andra ord mycket att göra för en näringslivschef! 

Kanske att knyta kontakter och försöka hitta företag i Sverige eller utomlands som skulle vilja driva de konkursade fabrikerna? Det i samarbete med den nye ägaren? 

Så att man räddar kvar kompetensen i kommunen? 

Glada människor med jobb och bostad skaffar barn! 

Arbetslösa som funderar på att flytta från kommunen gör det inte! 

När jag från olika företagare i kommunen hör att man säger nej till besök av nye näringslivschefen står det klart att han redan gjort ett tveksamt avtryck i det lokala näringslivet. 

Och det är trist, Strömsund behöver en driven, vass person med känsla för företagande. 

Det har man inte fått! 

Det här öppnar frågor kring hur denna felrekrytering kunde ske? 

Men också över hur och vilken bild kommunen kommunicerar utåt. 

–Hur marknadsföringen görs i kommunen är upp till varje enhet, säger kommunchef Annelie Svensson i en artikel i detta nummer. 

Det låter livsfarligt. Och inte minst spretigt och osammanhängande! 

Kommunen har en duktig kommunikatör. Låt henne göra sitt jobb och samordna kommunikation och marknadsföring utåt. 

Strömsunds kommun är knappast hjälpt av att tjänstemän i kommunen på olika sociala medier lägger ut amatörmässiga skämsvideor. 

För tanken är väl ändå att folk ska lockas flytta till kommunen, inte från den? 

Ni prenumeranter som ännu inte skaffat inlog till vår web, gör det! Annars missar ni vår E-tidning på tisdagar och därmed hälften av veckans nyheter. Ladda också gärna ned vår app får ni nyheterna i mobilen samma sekund de läggs ut. 

Kontakta prenumeration@jamtlandstidning.se eller ring 063-145832 

 

 

 

Powered by Labrador CMS