LEDARE
Ska Trafikverket verkligen vara bäst på att jävlas?
Trafikverket verkar bry sig mer om att jävlas med byalag som vill synas, än att förbättra rent livsfarliga vägar.

Ibland får man se prov på att Trafikverket faktiskt kan ta snabba beslut. Med hökblick noterade myndigheten att det dykt upp en skylt längs E14 i syfte att marknadsföra Pilgrimstad.
Detta anmäldes omedelbart till Bräcke kommun, som också överraskade med oväntad handlingskraft.
Fanns det verkligen bygglov? Nej, och det krävdes. Här hade "färgskalan väsentligt förändrats"! Hot om vite och ner med skyltarna bara.
Ett dygn tog det, så var maskineriet i rullning.
Om det kan du läsa i veckans pappersupplaga av JT.
Du kan också läsa om att en väg utanför Hede är så pass usel att ambulansen vägrar komma. Här får helikopter skickas för att hämta skadade.
Det ska bli spännande att se om Trafikverket agerar på den kritik som riktas. Kanske blir det en hyvling nästa sommar, kanske inte.
Jämtland ligger i topp över landets sämsta vägar och har så gjort i flera år.
Trafikverket pratar mycket om sin nollvision, men åtgärderna verkar mest gå ut på att ge trafikanterna längre restid, som just längs E14.
Kärnuppdraget borde väl vara att förbättra vägstandarden.
Trafikverkets egna analyser visar att dåligt vägunderhåll är en stor faktor bakom olyckor, särskilt på mindre vägar.
Potthål, tjälskador och dålig friktion leder till sämre väggrepp och längre bromssträckor. Det kan också leda till behov av plötsliga manövrar.
För att inte tala om att din bil går sönder.
I förra veckan berättade vi att Trafikverket kommer lägga dubbelt så mycket, 16 miljoner i stället för 8 miljoner, på det löpande underhållet av grusvägar.
Jämtland har 4000 kilometer statliga grusvägar.
Ska vi vara ärliga är 8 miljoner mer en kosmetisk åtgärd.
Det som krävs är politisk vilja.
Men då blir det genast ännu mer deprimerande, eftersom våra rikspolitiker har blickarna riktade mer åt Bryssel än uppåt i landet.
EU är för den delen inte heller särskilt intresserade.
TEN-T (Trans-European Transport Network) är ett stort nät av prioriterade väg-, järnvägs-, flyg- och sjöfartsleder som ska knyta ihop Europas länder för handel och rörlighet.
Det har lett till stora satsningar – i södra Sverige. Ostlänken och E22 i Skåne är två exempel.
Norrland kvalar inte in.
EU-bidrag finns att söka för infrastruktursatsningar, men då ska det leva upp till gröna ideal och handla om gröna transporter eller elektrifiering av något slag. Att rädda liv på grusvägar uppe i obygden är fullständigt ointressant.
Se nu till att söka bygglov i Pilgrimstad, men sätt upp en annan skylt:
Pilgrimstad: Ej prioriterad – men noggrant övervakad.