Satsa på nattåg till Jämtland!

Idag är Norden avskuret från övriga Europa.

I april i år drogs nattåget mellan Duved och Göteborg. Trots hög beläggning var det inte lönsamt påstods det. Detta har drabbat turistnäringen och näringslivet.

På Kontinenten utökas nattrafiken kraftigt och olika bolag kör där ÖBB Österrikes motsvarighet till SJ kör de flesta nattåg i Europa. 

Det är förslag att köra ett nattåg mellan Basel och Malmö från nästa år. Idag är Norden avskuret från övriga Europa där det går ett fåtal tåg mellan Köpenhamn och Hamburg. 

När Fehrman Bält förbindelsen står färdig 2029 ( förhoppningsvis) blir det helat andra förutsättningar att köra tåg mellan Norden och Kontinenten. 

I Hamburg går det tåg till mängder av destinationer i regel varje timme s.k. takttabell. Därför kan det vara lämpligt med ett nattåg mellan Hamburg och Duved som går via Malmö-Linköping- Västerås. 

Ett tåg går Göteborg via Örebro och Stockholm där tågen från Göteborg och Stockholm kopplas samman i Sundsvall och går till Trondheim. Båda dessa tåg ankommer Östersund omkring klockan 07.00 och avgår omkring klockan 21.00. 

I Östersund har de anslutning med Inlandsbanan. Tågen bör ha bilvagnar där bilar och MC transporteras. Detta är populärt i Finland och på Kontinenten. 

Detta förslag kommer att gynna näringslivet och turismen och Jämtland kommer närmare södra Sverige och övriga EU.

Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet

Powered by Labrador CMS