LEDARE

Livlig debatt kring A-traktorerna – gör om gör rätt

Att antalet olyckor ökat är knappast konstigt med tanke på att antalet registerade A-traktorer närmast tredubblats.

Det pågår en livlig debatt kring A-traktorerna.

På många låter det som om det är något som helt plötsligt dykt upp från ingenstans!

Jag kom ihåg för 40 år sedan när det var EPA-traktor som gällde.

Det var kapade Duetter som saknade fjädring bak och som kortats.

Nedväxlingen till att kunna köra max 30 km skedde mekanisk genom att man hade dubbla växellådor.

Det var fordon utan bälten och där förare och passagerare själva fick hålla med deformationszoner om det small.

Vad jag kan minnas hade många av eporna finesser som att man drog bort en sprint eller liknande och då kunde man plötsligt köra fortare än 30.

Inget nytt under solen med andra ord!

När man ändrade reglerna till det som nu skapat den explosionsartade ökningen av A-traktorer var en tanke att ungdomarna skulle få åka i krocksäkra fordon.

Att antalet olyckor ökat är knappast konstigt med tanke på att antalet registerade A-traktorer närmast tredubblats.

Nu har förslag på nya regler kommit och det är bra.

Krav på att använda bälte och på att begränsa antalet passagerare till en!

Dessutom är det rimligt att ska man köra ett fordon som är en bil som strypts så ska man köra upp i ett sånt fordon.

Inte på en moped.

Gör alltså om förarutbildningen och kraven för uppkörning!

Dessutom sätt en viktgräns för A-traktorer som förs av förare under 18 år.

Det kan inte vara svårare än de olika gränser som satts för MC-kort.

Sätt gränsen till 3,5 ton och begränsa släpvagnsvikten.

Det är naturligtvis löjligt när den som har vanligt bilkörkort bara får föra en fordonskombination med bil plus släp med maximal totalvikt 3,5 ton.

Samtidigt som Karin, Pelle och Tommy, 15 år med mopedkort kan koppla på ett släp lika tungt som A-traktorn, dvs uppemot 5-6 ton i totalvikt!

Eller för den delen sätta sig i en till A-traktor omgjord lastbil på 10 ton, koppla på en maskintrailer och på den transportera en grävmaskin!

Sedan har vi problemet att man på olika sätt häver den elektroniska spärr som ska strypa hastigheten.

Rimligen finns det teknik som gör att det går lösa det problemet!

Det har skapats en bild av A-traktorer som ett problem på alla möjliga sätt.

A-traktorer är en av många vägar in i vuxenlivet. Det leder till att många ungdomar förhoppningsvis lär sig hur trafiken fungerar och hur fordon fungerar. Något man har nytta av sedan när man tar bilkörkort.

I ett glesbygdslän som vårt öppnar det dessutom möjligheter för unga att själva ta sig till skolan, och till olika fritidsaktiviteter.

För övrigt är väl knappast A-traktorerna det största problemet i trafiken!

Det är väl snarare alla vi andra trafikanter!

Inför ett obligatoriskt kör och teoriprov vart femte år för körkortsinnehavare. Gärna kombinerat med ett syntest!

Det tror jag skulle ge ordentlig effekt i olycksstatistiken!

Powered by Labrador CMS