Titti Rodling, vd för branschorganisationen SLAO har alla anledning att se glad ut. Ny statistik visar att Sveriges skidanläggningar sålt många liftkort under pandemisäsongen 20/21.
Sandra Lee Pettersson.
Försäljningen av liftkort ökade under pandemin
ÅRE (JT) Trots pandemi och restriktioner ökar Åre Skidanläggning, Skistar, sin försäljning av liftkort. Totalt såldes liftkort för 323,5 miljoner kronor under säsongen som gick, vilket är en ökning med drygt fem procent jämfört med säsongen före pandemin. Bokningsläget inför kommande vinter ser bra ut, enligt branschorganisationen SLAO.
Svenska skidanläggningar har klarat sig bra under pandemin. Många anläggningar har slagit försäljningsrekord av liftkort. Totalt sålde liftkort för 1,8 miljarder kronor under pandemisäsongen 20/21, enligt statistik från branschorganisationen SLAO.
– Vi är ödmjukt tacksamma för att vi under denna tuffa tid hade möjlighet att erbjuda en trygg aktivitet. Det är resultatet av ett omfattande arbete där många gemensamt gjort viktiga insatser, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation i ett pressmeddelande. Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från närområdena och främst från unga människor, uppger SLAO. Bland fjällområden som sticker ut finns Funäsfjälen med en ökning på 48 procent jämfört med föregående säsong. Skidanläggningarna fick lägga stora resurser på extra medarbetare och en omställning till digitala köp, allt för att anpassa verksamheten till gällande restriktioner. Men omställningen har gett klirr i kassan:
– Jag är otroligt stolt över det arbete som vi gjort tillsammans med en rad aktörer. Vi har i vinter erbjudit en trygg hälsoaktivitet och skapat arbetstillfällen runtom i Sverige. Bokningarna inför nästa säsong ser bra ut. Vi är redo att fortsätta bidra till omstarten av Sverige och för att få fler i rörelse - sommar som vinter, säger Titti Rodling.
Jämtlands Tidning Digital 1 mån
55 kr
Köp nu
24 timmar digitalt för 15 kr.
15 kr
Köp nu