Vänsterregering med (C) 2026 – dödsstöten för den svenska landsbygden
Vill man ha en levande landsbygd är tecknen tydliga på vilken väg man ska välja den 13 september 2026.
Under denna mandatperiod har Sverigedemokraterna tillsammans med Tidö-regeringen sänkt drivmedelspriserna med över 10 kronor. Denna sänkning är ett måste för att hela Sverige ska kunna leva, då transporten mellan punkt A och B är ett av de största behoven och även en stor kostnad för lokalbefolkning såväl som företag på landsbygden. Genomförandet av själva sänkningen har vi sverigedemokrater varit det drivande partiet bakom.
Hade Socialdemokraterna styrt i en rödgrön röra hade drivmedelspriserna sannolikt legat på upp emot 30 kronor, vilket hade varit förödande för just landsbygden.
Vad vi nu ser är att de två senaste centerledarna hållit gränsen mot Sverigedemokraterna och närmat sig vänstersidan, vilket också märks i deras landsbygdspolitik. Det gamla Bondeförbundet, som under sina glansdagar styrdes av en fårbonde från Ramvik, kan komma att prioritera landsbygdsdöd före landsbygdstillväxt.
För just nu ser Centerns regeringsalternativ ut på det viset – att man kan tänka sig släppa fram landsbygdsfientliga partier för makten och av rädsla för att släppa fram Sveriges näst största parti.
När Sverigedemokraterna styr levererar vi landsbygdsvänlig politik istället för politiskt käbbel. Vi ser ett Tidö med de tre största partierna enade, ett Tidö som också levererat gällande löftet om sänkta bränslepriser, en regering som investerar i upprustning av infrastruktur såväl som människors möjlighet att använda den runt om i landet.
Centerpartiet har två val. Antingen väljer man landsbygdens väg och stödjer Tidö, eller så väljer man vänsterblocket och därmed sviker den landsbygd man en gång byggde sin identitet kring att stödja.
I deras politik menar man att sänkningar av drivmedelspriserna just på landsbygden kunde vara bra. Dock är de förslagen futtiga och gör knappast en stor skillnad i plånboken för landsbygdsborna som dagligen använder bilen.
Sverige hänger ihop. Transporter till och från glesbygd blir dyrare med höga drivmedelspriser. Då transporterna ofta är mindre gynnsamma och längre till landsbygden behöver företag ha en bra ekonomisk spelplan för att vilja expandera och satsa på landsbygden.
Landsbygdens behov av billigt drivmedel handlar inte bara om vägen till och från jobbet för människor.
Svensk landsbygdspolitik står inför ett vägskäl. Antingen går man den landsbygdsfientliga vägen och väljer en rödgrön regering med en miljö-vänster som förintar landsbygdens livskraft och endast ser landsbygden som en resurs för den gröna omställningen.
Å andra sidan kan man välja högersidan med Sverigedemokraterna i spetsen som landsbygdspolitisk garant, där landsbygden är en integrerad del av Sverige och ses som central i landets överlevnad.
Väljer man Sverigedemokraterna väljer man ett parti som förstår landsbygdens värde och som gör det möjligt för människor att bo och verka runt om i vårt avlånga land.
Vill man ha en levande landsbygd är tecknen tydliga på vilken väg man ska välja den 13 september 2026.
Torsten Bengtsson (Landsbygdspolitisk talesperson samt förbundsstyrelsesuppleant för Ungsvenskarna)
Gabriel Norman (Talesperson för trafik- och infrastruktur samt förbundsstyrelseledamot för Ungsvenskarna)