Det har varit ett skakigt år för Östersunds kommun. Foto: Sverker Berggren/Östersunds kommun.

Hård kritik inom GataPark – så svarar chefen

ÖSTERSUND (JT) Kommunen vill effektivisera sina resurser. Så förklaras schemaförändringen för snöröjarna.

Publicerad Senast uppdaterad

 JT har varit i kontakt med Caroline Bjurström, som är sektorchef inom GataPark. Hon berättar att kommunen har haft svårt att hålla budget för snöröjningen.

– Vi har idag kostnader på cirka 700 000 kronor per år enbart för förskjuten veckovila – eftersom vårt nuvarande schema med beredskap inte ger veckovila varje vecka. Det innebär även att halva personalstyrkan saknas vissa dagar, vilket påverkar verksamheten negativt. Därtill överskrids budgeten på 2,8 miljoner kronor varje år enbart för beredskapstid, säger Caroline Bjurström och fortsätter:

– Samtidigt ökar kraven från både medborgare och klimatet – vintrarna förändras, och det märks i både felanmälningar och i den allmänna debatten, säger Caroline Bjurström.

Hon säger också att personalen signalerade om att det behövdes en förändring.

– Flera uttryckte att de inte längre orkade stå i beredskap så ofta, och några ville kliva av beredskapen helt. Därtill måste vi, som arbetsgivare, följa arbetsrättsliga regler om dygnsvila, veckovila och begränsningar i övertid, säger hon.

Hösten 2024 påbörjades arbetet med att ta fram ett schema, där det i arbetsgruppen fanns med representanter från personalen ute i fält. 

– Eftersom det rör sig om en stor förändring – efter många år med samma struktur – valde vi även att ta in extra kompetens för att stötta i förändringsprocessen. Vi genomförde bland annat tre halvdagar med medarbetarna för att samla in frågor, tankar och synpunkter.

Snöröjare säger till JT att det måste klagomål till kundtjänst innan det är aktuellt med snöröjning. Foto: Arkivbild.

 Hur ser du på missnöjet från personalen som JT pratat med?

– Vi förstår att vissa medarbetare upplever förändringen som negativ, särskilt ur ett ekonomiskt perspektiv. Det är naturligt i en omställning. Men vi har också ett ansvar att använda resurserna rätt, att följa lagar och att upprätthålla en fungerande vinterväghållning.

Till mig säger personal att det inte finns utrymme för att yttra kritik mot hur verksamheten fungerar. Hur ser ni på det?

– Vi vill ha en arbetsmiljö där det är självklart att kunna uttrycka sina åsikter, även kritiska sådana. Om någon upplever motsatsen är det något vi tar på stort allvar. Vi uppmuntrar dialog och har flera vägar för att lyfta synpunkter – både direkt till chef, via fackliga företrädare och interna forum.

Irritation uttrycks också över hur nya chefer anställs; det påstås att det här finns en kultur av svågerpolitik med interna anställningar istället för att jobb annonseras ut. Något som man upplever har lett till att inte tillräckligt kompetenta chefer anställts. Hur ser ni på den kritiken?  

– Det har endast anställts en chef inom området – undertecknad – och det gjordes genom en extern och öppen rekryteringsprocess. När det gäller arbetsledare har vi tillfälligt tillsatt person i tillförordnad roll, bland annat med anledning av deltidssjukskrivning. Den rollen har vi kontinuerlig uppföljning på tillsammans med representant för medarbetare och skyddsombud.

Caroline Bjurström delar inte personalens oro inför vintern; att kommunen skulle lida av personalavhoppen inom GataPark, där totalt fem personer slutat på egen begäran hittills under 2025. 

– Två snöröjare har slutat under året, båda efter att ha sökt sig vidare till andra jobb. Vi har alltså inte haft en hög personalomsättning. Vi har erfaren personal kvar och planerar inför vintern med fokus på introduktion och bemanning, så att snöröjningen fungerar som den ska. Av dom två som slutat som tidigare jobbat med snöröjning är det bara en av dom som varit ordinarie. 

Powered by Labrador CMS