Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.
Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.

Motortoboggan – kunde utklassats av Snösläden från Jämtland

LÄNET (JT) Vem som var först med att bygga en snöskoter är ett ofta återkommande diskussionsämne. Definitionen på en snöskoter är att det ska vara ett litet och lätt fordon som kan frakta en eller två personer på snö. Den ska ha banddrift och helst skidor som styr. Allt utöver det är ett snöfordon.

Publicerad
Jodå under andra världskriget köpte US Army 150 Motortoboggor som sattes in i försvaret av Alaska. Fast fullt så här ”spejsiga” var de nog inte.
Jodå under andra världskriget köpte US Army 150 Motortoboggor som sattes in i försvaret av Alaska. Fast fullt så här ”spejsiga” var de nog inte.

En skapelse som ligger bra till är Motortoboggan som svenskättlingen Carl Eliason i Saynor, Wisconsin, USA började konstruera 1924. Översätter vi Motortobogga till svenska blir det Motorkälke. Och det stämmer. För längst fram på kälken hade Eliason placerat en utombordsmotor. Under kälken fanns drivbandet.

Åkte Motortobogga till Lillåstugan, det gjorde Edvin Liljegren och Anton Hansson, som sitter vid ratten, redan på 1940-talet. Undrar om tjejen fick kliva av varje gång ekipaget skulle svänga?
Åkte Motortobogga till Lillåstugan, det gjorde Edvin Liljegren och Anton Hansson, som sitter vid ratten, redan på 1940-talet. Undrar om tjejen fick kliva av varje gång ekipaget skulle svänga?

Styrde gjorde man med två skidor som svängdes med hjälp av ett rep. På kälken fanns plats för två personer. 1927 fick Eliason patent på konceptet som kom att utvecklas och tillverkas ända fram till 1964.

Motorsläde, motorspark eller snöskoter? Helt klart är det en av den i tidiga snöfordonssammanhang legendariske jämtlänningen Anton Hanssons fantastiska konstruktioner. Men hur styrs den? Är det med ”rorkulten” som försvinner ur bilden bakom maskinen?
Motorsläde, motorspark eller snöskoter? Helt klart är det en av den i tidiga snöfordonssammanhang legendariske jämtlänningen Anton Hanssons fantastiska konstruktioner. Men hur styrs den? Är det med ”rorkulten” som försvinner ur bilden bakom maskinen?
Inga sandade gångbanor här inte. På en Orsaspark har konstruktören Anton Hansson, som själv poserar, byggt ännu en av sina makalösa snöfordonskonstruktioner.
Inga sandade gångbanor här inte. På en Orsaspark har konstruktören Anton Hansson, som själv poserar, byggt ännu en av sina makalösa snöfordonskonstruktioner.

Fast frågan är om inte Jämtland ändå är hemlandet för ”ur-snöskotern”. Och då blir det omöjligt att gå runt herrarna Anton Hansson och Edvin Liljegren från Södra Skärvången respektive Aspås. Redan tidigt omtalade konstruktörer av allsköns fortskaffningsmedel, ofta byggda som experiment.

Edvin Liljegren och Anton Hansson på en styrkande fjälltur med den sistnämndes Motortobogga. Man kan undra om flaskan innehöll det styrkande.
Edvin Liljegren och Anton Hansson på en styrkande fjälltur med den sistnämndes Motortobogga. Man kan undra om flaskan innehöll det styrkande.

Därför är det inte ett dugg förvånande att de intresserade sig för snöfarkoster. Och mycket riktigt, redan under senare delen av 1940-talet hade en av herrarna blivit ägare av en Motortobogga av den utvecklade ”Modell D” med rattstyrning och 25 hästkrafters Indian motorcykelmotor.

Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.
Så kom den då – snösläden – Sveriges första riktiga snöskoter. Hansson och Liljegrens moderna koncept från cirka 1950 kunde ha utklassat Motortoboggan. Ägs idag av Örjan Nilsson i Hotagen.
The Eliason Snowmobile. Raffel, fröjder och en toppfart på 65 km/tim.
The Eliason Snowmobile. Raffel, fröjder och en toppfart på 65 km/tim.

Hela härligheten var importerad från USA och blev den kanske första riktiga ”snöskotern” här i länet. Det behöver väl knappast tilläggas att den väckte enorm uppmärksamhet i det jämtländska pudret.

Hur som helst… Hansson och Liljegren insåg potentialen, men också möjligheterna att utveckla konceptet. Och det gjorde man. Resultatet blev ”Snösläden. Banddriven och med frontmonterad tvåtakts DKW-motor placerad på ett kraftigt stålchassie som har säten för två personer konstruerade de något som har svindlande likheter med det moderna konceptet för snöskotern - långt innan någon annan snöskoterkonstruktör ens vässat sitt ritstift.

Man kan alltid fundera över snöskoterns fortsatta utveckling om Hansson och Liljegren patentskyddat sitt koncept. För man lär ha byggt ytterligare två eller tre snöslädar – i Jämtland.

Hjältarna som fixar elavbrotten kör så klart Motortobogga. Tidningen LIFE 10 januari 1944.
Hjältarna som fixar elavbrotten kör så klart Motortobogga. Tidningen LIFE 10 januari 1944.
Powered by Labrador CMS