Det är många biltrafikanter som ser fram emot när isvägarna öppnas vilket kortar resvägarna rejält.
Det är många biltrafikanter som ser fram emot när isvägarna öppnas vilket kortar resvägarna rejält.

Vädret gynnsamt för isvägarna att kunna öppnas tidigt

VÄLLVIKEN (JT) Hittills har förutsättningarna för öppning av vinterns isvägar varit goda. Kallt väder gör att Storsjön fryser. Dock beror nu allt på vädret de närmaste veckorna.

Publicerad

Något som många Hallen och Oviksbor ser fram emot varje vinter är när isvägarna Isön-Norderön och Vällviken-Sunne öppnar, vilket förkortar resvägarna en hel del för de som ska till bland annat Östersund. Förra året öppnades de först den 26 januari. Per-Ola Zackrisson som jobbar på Trafikverkets Färjerederi har full koll på isarna.

Hur går det med isvägarna?

– Vi var senare förra året men nu ser det faktiskt lite bättre ut. Ingen snö uppe på isen just, någon centimeter bara som vi har piskat ner med armeringsnät efter skotrarna. Kallt är det också.

Att packa snön med armeringsnät gör att kylan går ner i isen så den växer fortare. Dagen före julafton hade Vällviken 8 cm is och Isön 7cm.

Hur tjock måste den vara för att isvägen ska kunna öppnas?

– 25 cm för 2 ton tunga fordon.

Hur länge tror du det dröjer?

– Jag vet faktiskt inte, det beror helt på vilket väder det blir. Hur kallt det blir, får vi någon snö på isen. Det är väldigt svårt att säga något om det. Nu är det väldigt bra som det är, nu växer isen bra.

Per-Ola Zackrisson på Trafikverkets Färjerederi hoppas att de kan öppna isvägar tidigare i vinter än förra och att färjorna kan gå till samma dag så trafikanter inte behöver köra runt.
Per-Ola Zackrisson på Trafikverkets Färjerederi hoppas att de kan öppna isvägar tidigare i vinter än förra och att färjorna kan gå till samma dag så trafikanter inte behöver köra runt.

Har du förhoppning om att kunna öppna tidigare denna vinter än förra?

– Ja, säger Peo med ett skratt. Du får bara ett ja av mig, att vi hoppas.

Hur går det med färjorna nu när isen lägger sig?

– Än så länge går det bra men börjar det bli kallare och det blir lite snö så går det genast tyngre. Håkanstafärjan är ju sämst, Isön har luftledning med hål i på botten så de får upp bottenvatten. De har en öppen ränna hela året. Håkansta har inte det så där börjar det gå tungt.

Det måste vara ett dilemma perioden innan isen är tjock nog för bilväg och färjan ska kunna gå?

– Det optimala är att man får öppna isvägen samma dag som man stänger igen färjan, att det går hand i hand. Men ibland gör det inte det. I år kanske det blir så, vi kan hoppas.

Det har hänt vissa år att folk fått köra runt några dagar?

– Ja det har det. Och nu när det är så dyrt att köra bil så blir det jättebra om vi kan hålla färjan i gång till isen är tjock nog.

Powered by Labrador CMS