Den 30 april gav Transportstyrelsen tillstånd för lågflygning i Åre och Bergs kommun. Helikoptern utgår från en lägd nära hästhage med flygbuller flera gånger om dagen. Där står även en tankbil.

TV: Mineraljägare med helikopter hotar djurlivet

BERG (JT) 80 meter från Maria Gärdvalls hästhage landar och startat en helikopter som fått tillstånd av Transportstyrelsen för lågflygning. Något som innebär rejält buller flera gånger om dagen som riskerar skrämma Marias hästar, som väntar föl.

Publicerad Senast uppdaterad

Tidpunkten för flygning sammanfaller med kalvning hos både tama och vilda djur och den som vistas i skog och mark måste hålla hund kopplad, samt undvika områden där renarna kalvar. Man kan verkligen ifrågasätta hur tillståndsgivningen gått till

LRF

"Flygning ska ske så att person eller egendom inte utsätts för risk eller sanitär olägenhet. Extra hänsyn ska tas till djurlivet under särskilt känsliga perioder". 

Så står det i tillståndet bolaget fått av Transportstyrelsen. 

Tillståndet gäller nu och fram till den 26 juni, det vill säga den period då både tamdjur och vilda djur föder, något som skapat ett ramaskri bland boende i området. Platsen där helikoptern står mellan flygningarna och även tankar då det ställts en tankbil på platsen, ligger runt 80 meter från Maria Gärdvalls hästhage i Viken.

– Jag har fått löfte om att de inte ska flyga över gården, berättar Maria. 

– Men igår kom de strax bakom bostadshuset!

Maria har pratat med projektansvarig hos GeoVista som är den som lovat att de inte skulle flyga över gården

– Jag fick svaret att det hade blivit något litet misstag och han bad om ursäkt.

På videon syns hur helikoptern flyger över gården. Foto: Privat.

Trots detta är Maria orolig; det är bara några träd mellan helikoptern och beteshagen. Var hästarna håller sig i hagen när helikoptern landar för tankning eller för dagen kan inte Maria påverka. Inte heller kan hon ta in dem då tiderna varierar.

– Jag kan inte vara hemma och vakta dem då jag jobbar. Flyger de över gården en gång lär de väl göra det igen, säger Maria uppgivet. De verkar skita fullständigt i det.

Maria är orolig för sitt sto som ska föla.

– Jag vet inte hur reaktionen blir, de landar ju inte bara en gång om dagen, de är där en hel del. En gång kanske går bra, igår gick det bra men det är inga garantier för att det går bra nästa gång.  Det är helt galet att de fått tillstånd under den period då tamboskap och vilda djur föder. det måste finnas en bättre tid på året.

Många bolag är involverad. I tillståndet från Transportstyrelsen är det Elitellina SRL, Italien som ansökt. Mätningen ingår i ett undersökningsprogram för mineralprospektering utfört av Bergslagens Metals. Mätningen utförs av Expert Geophysics, Kanada. GeoVista, ett konsultföretag inom geofysik, geologi och gruvutveckling har hjälpt till med ansökan, enligt dem själva genom dokumentation och kontakt med allmänheten. 

Maria har en hästgård och oroas över helikopterflygningarna. Foto: Arkivbild.

När JT når vd för bolaget, Håkan Mattsson, uppger han att det är genom hjälp av lokalbefolkningen de har hittat lämplig start och landningsplatser.  

– Dels är det fåglar som örnbon, pilgrimsfalk, sedan försöker man hitta ridskolor och hästägare för att se till att man håller sig borta från dem. Det är grunden.

LRF har överklagat beslutet. Överklaganstiden ligger efter att flygningen påbörjats.

"Tidpunkten för flygning sammanfaller med kalvning hos både tama och vilda djur och den som vistas i skog och mark måste hålla hund kopplad, samt undvika områden där renarna kalvar. Man kan verkligen ifrågasätta hur tillståndsgivningen gått till" har de skrivit i en tidigare insändare.

Powered by Labrador CMS