Arnljot (Linnie Axelsson) åtföljs ständigt av karaktären Sveke (Annika Paulsson).

Humor och rörelse i årets Arnljot

FRÖSÖN (JT) Från operavärldens stela och mer pompösa ritualer har Arnljotspelen närmat sig Shakespeares blandning av högt och lågt.

Publicerad

Jag minns en föreställning av Wagners opera Den flygande holländaren. I sällskapet var en klasskamrat som inte sett någon opera tidigare. Han tyckte att kontrasten mellan den högtravande musiken och den handling som faktiskt utspelade sig mellan dem, var komisk.

Några stillastående operasångare gav uttryck för stor dramatik när de egentligen pratade om praktiska bestyr på fartyget, något som framgick av textpromptern. Årets föreställning av Arnljot ger också uttryck för humor, men på ett helt annat sätt. Det är svårt att tänka sig en större kontrast än den Wagner-opera jag såg, trots att Wagner var en stor influens för Wilhelm Peterson-Berger.

Den Arnljot som ursprungligen framfördes på Stockholmsoperan går ju sedan 1935 som friluftsteater på Frösön. Musiken är nästan borttagen och det är ett drama som i stället för tankarna till Shakespeare som utspelar sig på Frösön. Makten granskas och mellan publiken och skådespelarna står sedan fjolåret då Tess Paulsen blev regissör en ny rollkaraktär, Sveke, spelad av Annika Paulsson.

Få tillgång till alla artiklar på Jamtlandstidning.se

Som prenumerant får du obegränsad tillgång till e-tidningen samt nyheter om stort och smått som sker i din närhet.

Du får nyheter som berör dig och din vardag.

När du prenumererar stöder du också utvecklingen av vår tidning och gör att vi kan fortsätta att bevaka din bygd och se till att du nås av erbjudanden från dina lokala företag.

ack för att du prenumererar på Jämtlands Tidning.

Support

Behöver du hjälp att logga in?
Har du frågor?
Ring eller mejla oss så hjälper vi dig!
063-14 58 32
prenumeration@jamtlandstidning.se

Jämtlands Tidning Digital 1 mån

55 kr

Köp nu

24 timmar digitalt för 15 kr.

15 kr

Köp nu

Powered by Labrador CMS