Arnljot (Linnie Axelsson) åtföljs ständigt av karaktären Sveke (Annika Paulsson).
Humor och rörelse i årets Arnljot
FRÖSÖN (JT) Från operavärldens stela och mer pompösa ritualer har Arnljotspelen närmat sig Shakespeares blandning av högt och lågt.
Jag minns en föreställning av Wagners opera Den
flygande holländaren. I sällskapet var en klasskamrat som inte sett någon opera
tidigare. Han tyckte att kontrasten mellan den högtravande musiken och den
handling som faktiskt utspelade sig mellan dem, var komisk.
Några stillastående
operasångare gav uttryck för stor dramatik när de egentligen pratade om
praktiska bestyr på fartyget, något som framgick av textpromptern.
Årets föreställning av Arnljot ger också uttryck för humor, men på ett helt
annat sätt. Det är svårt att tänka sig en större kontrast än den Wagner-opera
jag såg, trots att Wagner var en stor influens för Wilhelm Peterson-Berger.
Den
Arnljot som ursprungligen framfördes på Stockholmsoperan går ju sedan 1935 som
friluftsteater på Frösön. Musiken är nästan borttagen och det är ett drama som i stället för tankarna
till Shakespeare som utspelar sig på Frösön. Makten granskas och mellan publiken
och skådespelarna står sedan fjolåret då Tess Paulsen blev regissör en ny
rollkaraktär, Sveke, spelad av Annika Paulsson.
Digitalt 24 timmar
15 kr
Köp nu