Rätta till tankevurpan i läroplansförslaget

Sverige behöver företagare. Företagare som tar risker, bygger nytt, driver på innovation och löser samhällets utmaningar.

Det kan alla hålla med om. Att skolan har ett viktigt uppdrag i att förbereda barn och unga för framtiden, det kan alla också hålla med om. Men om vi vill sätta ihop dessa två pusselbitar får vi mothugg, i alla fall från utredningen Kunskap för alla (SOU 2025:19) som skolminister Lotta Edholm (L) nyligen tog emot. 

Utredningen har lämnat förslag till ändringar i just läroplanen för de obligatoriska skolformerna. Det betonas att svensk skola ska återfå fokus på kunskap. Det är en välkommen kursändring. Vad som däremot är svårt att förstå är att utredningen samtidigt föreslår att entreprenörskap stryks ur läroplanen. 

Visst är det självklart att skolan ska vara en plats där elever får stabila ämneskunskaper och övar sitt kritiska tänkande. Det är dock inte en slump att entreprenörskap finns med i dagens läroplan. Det är ett medvetet val – för att stärka elevernas kreativitet, problemlösning och förståelse för hur samhället fungerar. Att entreprenörskap föreslås ersättas med vaga formuleringar som att ” främja elevernas benägenhet att pröva och omsätta idéer i handling” är att förminska det viktiga arbete som görs.

Att lyfta entreprenörskap i skolan är viktigt av flera skäl: 

  • Elever får en förståelse för hur samhället fungerar. Att det är i företag som jobben skapas, välfärden finansieras och innovationen sker. 
  • Elever får uppleva en frihet i att forma sin egen väg. Alla unga kommer inte att bli entreprenörer, men alla mår bra av att veta att det går att ta en idé eller dröm och göra den till verklighet.
  • Elever får också veta att entreprenörskap handlar om att göra sitt bästa, ta ansvar och bidra till samhället. Det borde vara självklara värden att bära med sig från skolan.

I en situation där Sverige kämpar med låg tillväxt, hög ungdomsarbetslöshet och ett växande utanförskap – är det inte läge att bli mindre entreprenöriella och företagsamma i skolan. Det behövs fler goda företagarexempel och förebilder samt fler verktyg som visar unga att entreprenöriellt tänkande – och agerande – är en fantastisk väg framåt.

Att läroplansutredningen prioriterar kunskap är bra, men regeringen måste rätta till utredningens tankevurpa. Om vi vill se en långsiktigt positiv samhällsutveckling kan inte entreprenörskapets plats i skolan raderas ut. Det är kombinationen av faktakunskaper och företagsamhet som bygger morgondagens svenska välstånd.

Joakim Sjöstedt, regionchef Företagarna Jämtland-Härjedalen, Sara Månsson, regionchef Unga Företagsamhet Jämtland

Powered by Labrador CMS