Olyckan inträffade i den här obevakade övergången benämnd Rödmossen. Foto: Trafikverket.

Ingen plan att bygga om olycksövergång: "God sikt"

KÄLARNE (JT) Trafikverket har siktröjt vid den järnvägsövergång där två personer omkom på måndagen, och har inga planer på att bygga om den. 

Publicerad Senast uppdaterad

Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägskorsning benämnd Rödmossen mellan Kälarne - Gastsjön.

– Järnvägssträckan ingår i den så kallade Mittådalsbanan, uppger Anna Lindahl, enhetschef för järnvägen i norra regionen.

"Det finns inga planer på att bygga om korningen" säger enhetschef Anna Lindahl: Foto: Trafikverket.

I Sverige finns totalt 9800 järnvägskorsningar  där 6300 är så kallade plankorsningar och av de är 3300 korsningar helt obevakade och det var een sådan som paret i husbilen passerade när godståget rände in i husbilen.

På sträckan får tågen köra 105 kilometer i timmen.

Anna Lindahl säger att man kan inte säga att tågtrafiken är tät på sträckan men att det sker kontinuerlig trafik med godståg och här kör också nattågen mot Norrland.

Hon säger till JT att korsningen är siktröjd och de som passerar har en sikt på 290 meter.

– Vi ser kontinuerligt över alla plankorsningar liksom den här korsningen där vi inte tidigare haft några olyckor och där det inte finns någon plan för att bygga om den, säger Anna Lindahl.

Anna Lindahl örklarar att vid en olycka som den som hände under måndagen skickar alltid Trafikverket upp en OPA (olycksplatsansvarig) som samlar in fakta kring hur det ser ut i korsningen och som överlämnar materialet till polisen som gör en egen utredning.

Hon uppger att efter olyckan stod tågtrafiken stilla men att den kom igång igen vid 22-tiden på kvällen.

Under 2024 inträffade 19 allvarliga olyckor vid obevakade järnvägsövergångar, så kallade plankorsningar. där Trafikverket har en plan att bygga bort 200 farliga korsningar per år. 

Polisen i Jämtland uppger på sin hemsida att "arbetet för att utreda olyckan fortgår. Polisen kommer att fortsätta att samla in information, bland annat ska teknisk undersökning av fordon utföras och det kommer eventuellt att hållas fler vittnesförhör. Den information som samlas in ska också bearbetas och analyseras. Det är fortsatt ingen som är delgiven misstanke om brott".

Det var Green Cargo som trafikerade godståget och lokföraren är tagen ur tjänst.

Powered by Labrador CMS