Låt förskolan vila på läroplanen – inte på externa agendor

RFSL:s certifieringsmaterial bygger på pedagogiska idéer som inte är evidensbaserade.

Debatten om RFSL:s HBTQi-certifiering i förskolorna i vår kommun har väckt starka reaktioner hos både föräldrar, politiken och ledarsidorna. Det är viktigt att börja i rätt ände: Jämtlands Väl Krokom respekterar det viktiga arbete som görs för att motverka diskriminering och stärka allas rätt till egna val.

Men som lokalt parti med örat mot medborgarna har vi också att lyssna på de föräldrar som nu uttrycker oro över att deras barns förskola öppnats för utbildning och material framtaget av en extern intresseorganisation – utan att vare sig föräldrar eller politiken har fått insyn eller möjlighet att delta i beslutet.

I fallet Nälden har det, så långt vi kan se, skett på initiativ av en enskild rektor. Det väcker frågor om både transparens och demokratisk förankring.

Förskolan ska enligt skollagen och läroplanen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt präglas av saklighet och allsidighet. Dessa principer finns där för att skydda barn från att ensidigt påverkas av olika ideologiska eller politiskt färgade agendor – oavsett vilken agenda det gäller och oavsett avsändare.

Det är här som många reagerar. RFSL:s certifieringsmaterial bygger på pedagogiska idéer som inte är evidensbaserade och som rör frågor om normkritik och könsidentitet ur ett vuxenperspektiv. Det är frågor som barn inte är mogna att ha en uppfattning om. Många föräldrar vill att barn först och främst ska få vara barn. Inte att förskolan ska vara en experimentverkstad för vuxnas idéer.

Vi menar att detta är en principiell fråga. Om det skulle anses olämpligt att en organisation med traditionellt heteronormativa värderingar släpptes in för att utbilda barn och personal i traditionella könsroller – vilket de flesta av oss skulle reagera starkt på – då bör samma princip gälla alla intresseorganisationer, även de vars syften i grunden kan uppfattas välmenande.

Detta handlar inte om att ställa grupper mot varandra, utan om att värna barnens rätt till en trygg, neutral och sakligt grundad utbildningsmiljö. Det handlar också om föräldrarnas rätt till insyn, för när en extern aktör påverkar undervisningens innehåll förändras också vad barnen möter i sin vardag.

Vi har fullt förtroende för att våra pedagoger följer de krav som redan finns i läroplanen när det gäller likabehandling, mellanmänsklig respekt och att alla barn ska känna trygghet och inkludering – oavsett familjeform eller bakgrund. 

Om det i kommunen finns ett intresse bland föräldrar att ha sina barn på en förskola med RFSL:s ovetenskapliga pedagogik, då bör det först prövas mot skollagen. 

Beslut som det i Nälden att frångå skollagen ska inte få fattas ovanför huvudet på dem som berörs, vilket är föräldrarna.

Jämtlands Väl Krokom anser att den kommunala förskolan ska följa skollagen och läroplanen som vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet, saklighet – och barns rätt att få vara barn, utan påverkan från externa agendor.

Karin Bångman

Powered by Labrador CMS