LEDARE

Elbilen – ett gupp i vägen mot fossilfria transporter?

Enligt våra politiker är elbilen framtiden. Vi har hört det tidigare, då var det etanolbilen!

Enligt våra politiker är elbilen framtiden. 

Det är den som ska se till att våra transporter blir fossilfria. 

Vi har hört det tidigare, då var det etanolbilen! 

Och vi kommer väl alla ihåg hur det gick? 

Vad våra politiker helt missar är att du och jag måste få vår ekonomi att gå ihop. 

Vi måste transportera oss runt i detta stora län på ett sätt som är så ekonomiskt som möjligt. 

Och då är en elbil på de flesta sätt helt fel! 

På frågan om när svenska bilförare tror att majoriteten av bilarna i trafiken går på el är det tio procent som tror att det skiftet sker 2030. Det kan jämföras med 19 procent som trodde det i fjol och 23 procent för två år sedan. I år tror 34 procent att elbilarna kommer ta över ”någon gång efter 2035”. Detta visar en undersökning som Circle K gör årligen i samarbete med Kantar Media. 

Registreringen av nya elbilar sjunker, i år fram till maj med 15 procent. 

Och det är företagen som står för köpen av elbilar, 75 procent av fordonen köps av företag, enligt Mobility Sweden. 

Tillbaka till ekonomin i att köpa och ha elbil. Där det finns många frågor inför framtiden. 

Att köpa elbil är inte billigt, en ny Polestar 2 kostar kring 689 000 kr. 

De som redan har en elbil har noterat att värdesänkningen är betydligt större än på en fossildriven bil. 

Den som shoppar runt på webben efter just en begagnad Polestar 2 hittar en hel del av årsmodell 2021 som gått 5-7000 mil och som kostar runt 380 000 kr. 

Med andra ord har värdet nästan halverats på tre år. 

Och så ser det ut generellt när du tittar på elbilar. 

Det bästa med elbilen utifrån ekonomi är skatten, du betalar bara 360 kronor per år. 

Elbilar är känsliga för krockskador, skador som kan leda till att fordonet fattar eld. 

Det har gjort att polisen kommit med nya nationella rutiner för hantering av skadade elbilar, uppger Polistidningen. Och det är mycket starka skyddsåtgärder som gäller för poliserna, något som kan ställa till problem om de är först på plats vid en olycka. Polisen får inte gå närmare en krockad elbil än 100 meter. I den nya polisrutinen står det ”Att vistas i närheten av ett skadat elfordon är förenat med allvarlig risk för liv och hälsa”. Inte ens skyddsmask 90 uppges hjälpa.

Att reparera blir dyrt om det ens går och det får naturligtvis utslag på försäkringsbolagens premier. 

Sedan kostar elen du använder, man brukar räkna med en snittförbrukning av 2 kWh per mil. 

Inte ens med vårt system där du har elskatt och moms på skatten blir det speciellt stora summor. 

MEN, nu ska vi titta framåt, den 6 maj i år kostade en liter bensin 18,89 kr. 

Av det var 9,49 kr bränsleskatt! 

Och i en framtid med elbilar tror väl ingen att staten bara släpper den intäkten? 

Med andra ord kan vi säkert räkna med en kilometerskatt på elbilar på minst en krona kilometern för att kompensera bortfallet av skatt på fossila bränslen. 

Ni som läst mina ledare vet att jag anser att det enklaste snabbaste och mest ekonomiska vi kan göra är att konvertera våra bensin och dieselbilar till biogas. 

Ge alla ett bidrag på max 50 000 kr för att konvertera och vi får en snabb fossilfri omställning. 

Dessutom en som inte knäcker folks privatekonomi. 

Vi har idag ca 4,1 miljon diesel och bensinbilar i vårt land. Antalet elbilar är under 600 000. 

Du och jag vill lösa våra transporter på billigaste möjliga sätt. Vi ska till jobbet, barnens träningar och annat i livspusslet. Vi vill även bevara miljön åt våra barn och barnbarn. 

Men varför ska idag ett svenskt hushåll kasta pengarna i sjön och köpa en elbil när det är ekonomiskt fördelaktigare att ha kvar den gamla bensin eller dieselbilen? 

Hushållen måste få ekonomiska incitament att ställa om. Annars kommer det inte att ske. 

Ni prenumeranter som ännu inte skaffat inlog till vår web, gör det! Annars missar ni vår E-tidning på tisdagar och därmed hälften av veckans nyheter. Ladda också gärna ned vår app får ni nyheterna i mobilen samma sekund de läggs ut. 

Kontakta prenumeration@jamtlandstidning.se eller ring 063-145832 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS