LEDARE

Allt sker snabbare men inte de politiska besluten 

De snarare bromsar utvecklingen.

Vi lever i ett samhälle där allt snurrar på fortare och fortare. 

Inom många sektorer är utvecklingen explosionsartad på sätt som påverkar allas våra liv. 

Inte trodde väl jag när jag köpte min första bärbara mobiltelefon 1994 att utvecklingen skulle förvandla den till en avancerad dator med multipla inspelningsfunktioner! 

1994 var jag glad över att telefonen rymdes i fickan. Att batteriet hade en standby tid på fyra timmar och var slut efter 20 minuter om man faktiskt pratade i den var det inte mycket att göra åt. 

Sedan dess har det hänt mycket i samhället. 

Dock inte i politiken. 

Såg i söndags partiledardebatten. 

Alla ni andra som såg den och som plötsligt fick en politisk klarhet och insikt i någon av de debatterade frågorna inför EU-valet är välkomna kontakta mig! 

Ni såg nog och hörde något som inte jag gjorde! 

Det var en trött och trist tillställning som inte gav mycket. 

Det hettade till lite i debatten kring miljön. Men där är det ju som vi alla konstaterar ändå mycket mer snack än verkstad. 

En sak som i alla fall lyftes var att det ska satsas på kärnkraft och på att bryta uran. 

Inget som faller på god jord i vårt län. 

I en situation där verkligheten snabbt börjar springa ifrån kartan sitter våra politiker och prasslar och pratar om att skjuta fram åtgärder. 

Vi har idag ca 4,1 miljon bensin och dieselbilar på våra vägar, plus 0,6 miljoner el eller hybridbilar. 

Jag har skrivit det tidigare, innan vi ställt om till en helt elektrifierad fordonspark tar det minst 20 år. 

Hur många familjer har råd att kasta upp 600-700000 kr för en elbil? 

Idag är Blocket fullt med annonser där privat leasade elbilar bjuds ut av ägare som är villiga att betala upp till 30 000 i leasingavgifter om du tar över leasingen. 

Dessutom är det idag betydligt mer ekonomiskt fördelaktigt att ha en bensinbil än en elbil! 

Och på så sätt kommer vi inte minska de fossila utsläppen! 

Ge alla bilägare max 50 000 i bidrag till att konvertera sin fossilbil till biogas. Den omställningen av fordonsparken tar månader och innebär inte bara minskade fossila utsläpp utan att vi faktiskt aktivt minskar mängden metan. 

Biogas kan vi producera själva i den mängd som krävs. 

Det innebär naturligtvis investeringar i produktionsanläggningar runt hela landet. 

Men de summorna är rena växelpengarna om vi jämför med investeringarna i vindkraft eller för den delen kärnkraft. 

Det enda vi är helt säkra på just nu är att alla prognoser visar att vår elförbrukning kommer att öka, inte minst på grund av de gröna industrisatsningarna. 

Elproduktionen i Sverige var 2010 ca 150 TWh, nästa år beräknas den vara 190 TWh och 2040 300 TWh. 

Den snabbaste och enklaste utbyggbara källan till ökande elproduktion är vindkraft. 

Vilka energislag och hur och när det ska satsas bygger på politiska beslut. 

Beslut som ska rita kartan för lång tid framöver. 

Men då måste de fattas och vara långsiktiga. 

Privatpersoner och företag måste veta vad som gäller och ha ett ekonomiskt incitament! 

Nu kommer väl många ihåg satsningen på etanol? 2008 var över 40 procent av alla nyregisterade bilar etanolbilar. 

Vi vet alla hur det gick med den satsningen. 

Det är naturligtvis allvarligt när representanter för länets stora åkeriföretag riktar kraftig kritik mot de politiska besluten. 

En kritik som bygger på att man upplever att de politiska besluten snarare bromsar företagens möjligheter att köra miljösmart. 

Vid ett möte med lokala riksdagsledamöter säger Johan Redhe, VD för Lundstams att

politiken har helt tagit bort förutsättningarna för att Jämtland ska få en helt fossilfri lastbilsflotta. 

Och det är naturligtvis mycket illa när näringslivet upplever att politiken bromsar företagens möjligheter att bli miljösmarta. 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS